هزاران نام برای انتخاب وجود دارد؛ چه باید کرد!

انتخاب یک نام مناسب برای فرزند دختر یا پسر، یک کار دلهره آور است. این قضیه یک عمر، شما و زندگی فرزندتان را درگیر خود خواهد کرد، بنابراین، مسأله بسیار حساسی می باشد.

 در حالی که در برخی از کشورها فهرست اسامی مشخصی وجود دارد که صرفاً از آن لیست می توان، اسامی را انتخاب کرد، در برخی کشورهای دیگر، انتخاب ها بیشمار می باشند؛ در آمریکا، هر انتخابی امکان پذیر است، در ایران، لیست های مختلفی از اسامی مذهبی، ایرانی، قومی (ترکی، کردی، عربی، لری، گیلکی، مازنی و ...) وجود دارد که در صورت مشخص شدن علایق والدین، انتخاب را ساده تر خواهد ساخت. در برخی کشورها نیز طبق قوانین انتخاب اسم، لیست مشخصی وجود دارد که انتخاب را محدود و در عین حال ساده تر می سازد.

به هنگام انتخاب اسم، پیشنهادات بسیاری از سوی اقوام و دوستان مطرح خواهد شد که می تواند بسیار کارساز باشد؛ در چنین حالتی، باید متشکر باشید ولی نباید انتخاب را به دیگران واگذار کنید.

از کجا باید شروع کرد؟

اولین کار، شروع یک همفکری و مشاوره با همسرتان می باشد؛ مجموعه ای از دستورالعمل ها را تهیه کنید، لیستی دم دستی از مجموعه ای از اسامی مورد علاقه تهیه کنید و به مرور اسامی را که به ذهنتان خطور می کند، به آنها اضافه کنید. از لیست های موجود در سایت ها و کتابهای مختلف، استفاده کنید. در همین وبلاگ مجموعه ای از اسامی بر اساس علایق مختلف (همانند اسم مذهبی و قرآنی، اسامی ترکی، اسامی ایرانی، اسامی سه حرفی دختر و...) برای فرزند دختر وجود دارد که امیدواریم برایتان مفید باشد.

مطمئناً ملاحظات بسیاری وجود دارد که شما در انتخاب نام فرزندتان باید به آنها توجه کنید؛ ناخوشایند نبودن برای اقوام، داشتن معانی نامناسب، عدم یادآوری برخی افراد و ...برخی از این ملاحظات می تواند باشد که در صورت تهیه لیست و داشتن زمان مناسب، می توانید این ملاحظات را اعمال کنید.

در هر حال برخی نکات کلی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت:

1- تلفظ اسم
یکی از نکات بسیار مهم که در انتخاب اسم دختر یا پسر زیبا باید به آن توجه داشت، نحوه تلفظ اسم در میان اقوام، دوستان، همکلاسی ها و یا زبان های دیگر می باشد.

آیا اسم کوچک با فامیلی کودک، تناسب دارد؟ اسامی کوتاه با اسم فامیلی بلند، سازگارتر است. اسمی که به حروف صدادار ختم می شود، با نام فامیلی که با حروف صدادار شروع می شود، چندان مناسب نیست.

برخی ترکیبات اسم کوچک با شماری از نامهای فامیلی ممکن است برای دقایقی جذاب به نظر برسد، ولی یک عمر کودک شما را درگیر خود خواهد ساخت. مثلا ترکیب اسم دختر شعله با فامیلی روشن.

2-  معمول بودن یا غیر معمول بودن

اسامی که چندان رایج نیستند، امتیاز منحصر به فرد بودن را برای فرزند شما به ارمغان می آورد، ولی در عین حال ممکن است باعث ایجاد توجه آزاردهنده از سوی دیگران شود. همچنین نامهایی بسیار معمول بخصوص برای افرادی که نام فامیلی آنها هم خیلی رایج است، ممکن است گاهاً مشکلاتی ایجاد کند. اگرچه این مشکل چندان جدی نیست، ولی به هر حال نکته ایست که توجه به آن خالی از فایده نخواهد بود.

3-  اسامی اقوام فامیل نزدیک

اگرچه برخی دوست دارند، نام والدین فقیدشان را برای فرزندشان انتخاب کنند، ولی گاهاً عکس این قضیه نیز صادق است. به طور مثال انتخاب نام فامیلی نزدیکی که در سن کودکی یا جوانی از دست رفته است، ممکن است احساس خوشایندی در میان فامیل ایجاد نکند. البته این قضیه، عمومی نیست و در برخی اقوام، اشکالی ایجاد نمی کند.

4- پیشینه خانوادگی

ممکن است شما، علاقه یا عقیده خاصی در زندگی داشته باشید که بخواهید، نام دختر یا پسرتان آن را منعکس کند. این قضیه تا حدی قابل درک است ولی باید توجه کنید که این مطلب ممکن است برای خود فرزند، چندان خوشایند نباشد. توصیه می شود که در این مورد از افراط و تفریط پرهیز شود.

5- معنی اسم

اگرچه هیچ پدر و مادری اسمی با معنی نامناسب برای فرزند خود انتخاب نمی کند، ولی برخی بی توجهی ها ممکن است به چنین موردی ختم شود؛ مثلا در ازدواج های بین قومی ممکن است، یک نام در یک زبان، معنی خوبی داشته باشد و در زبان خویشاوندان غیر همزبان، معنی مناسبی نداشته باشد.

6-  تلخیص اسامی

مردم به هنگام صدا زدن افراد و بخصوص بچه ها، بیرحمانه عمل می کنند و ممکن است برخی اسامی را به شکلی نامناسب صدا بزنند. در مواردی که خلاصه یک اسم، معنی خوبی ندارد، این اتفاق نا زیبا رخ می دهد.

توجه داشته باشید که توجه به این نکات، چندان سخت نیست ولی کمک بسیار زیادی در انتخاب اسم مناسب به شما می کند.